Kim en Jeroen op reis!

De Heilige Vallei

Cuzco is dé toeristische trekpleister van Peru. Niet verwonderlijk, want het is een prima uitvalsbasis voor alle culturele bezienswaardigheden die zich in en om de Heilige Vallei bevinden. We mochten voor ons jungle avontuur al even proeven aan de smalle straatjes, de koloniale gebouwen en de pittoreske huisjes. Nu, aan de vooravond van onze grote onderneming over de Inca Trail richting Machu Picchu, merken we hoe sterk Cuzco nog vasthoudt aan oude tradities.

Het is Inti Raymi, Quechua voor 'Fiesta del Sol', oftewel het Zonnefeest. Het grootste gedeelte van de maand juni wordt er gefeest, vinden er kleurrijke optochten plaats en wordt de stad ondergedompeld in oude Inca rituelen met een katholiek jasje. De hele dag galmen de harde knallen van vuurwerk door de stad. We zien prosessies die de heilige maagd vereren, een maagd die gehuld is in typische klederdracht van de Andes. De vele kerkjes die de stad kent ervaren een komen en gaan van mensen, er wordt gedronken, gegeten en gedanst.

Kim en ik krijgen hier helaas niet al te veel van mee. Wij zijn teveel bezig met de (met name mentale) voorbereidingen op onze aanstaande beproeving. Zojuist hebben we een laatste briefing gehad van de trekking agency die ons de weg door de Andes gaat wijzen. Onze gids Jaime zal ons, samen met nog 8 anderen, gedurende 4 dagen richting Machu Picchu loodsen.

Morgen worden we om 4:00 uur opgehaald van ons hotel. Dat begint dus al lekker. Na een gezamenlijk ontbijt, de laatste inkopen (cocabladeren) en de nodige formaliteiten zullen we dan eindelijk kunnen beginnen aan onze 42 km lange trektocht door de bergen. We zullen hoge pieken moeten beklimmen (4200m), slaap moeten vatten terwijl we in ons tentje liggen te bibberen bij temperaturen van onder het vriespunt enoverdag proberen voor het donker de volgende kampeerplek te bereiken. Maar bovenal hopen we dat we heel veel zullen genieten van al het natuurschoon, de mooie bergen, jungle, beekjes en ruïnes. De spirit is goed, dus zal het met het overleven ook wel goed komen.

We slaan vandaag de laatste proviand in - cocasnoepjes, chocolade en vers fruit. Ook kopen we een bus Oxishot: 8 liter geperste zuurstof die we kunnen inhaleren wanneer het écht zwaar wordt. We genieten van de zonnestralen die op de Plaza de Armas vallen.

Vorige week hebben we al even de Heilige Vallei bezocht. De kleurrijke markt in Pisac bleek een goudmijn voor mooie plaatjes. Hier blijkt pas goed hoe fotogeniek Peruanen zijn. Zelfs Kim kan haar vinger niet van de ontspanner afhouden. Ere wie ere toekomt: zij schiet de mooiste foto van deze reis.

De komende dagen is er dus even radiostilte. We hopen woensdagavond terug te komen in Cuzco, op het hoogtepunt van Inti Raymi. Als we nog energie over hebben zullen we het feestgedruis induiken, maar ik vrees dat de fluisterende roep van ons bedje het gaat winnen....na een heerlijke warme douche natuurlijk!

Sofie

hoi hoi,
ik word elke keer helemaal blij van jullie prachtige verhalen en foto's! Goed om af en toe helemaal weg te zijn van ons wereldje hier dat momenteel bestaat uit dikke buik, bijna een nieuw huis, ..., ook afzien hoor ;)
Voor nu een fijne tijd daar, voor straks zeker iets met die prachtige verhalen doen!

groetjes
Sofie (Hans, Katoo en ?)