Kim en Jeroen op reis!

Sorocho!

Helaas, de hoogte doet Kim niet veel goed. Hoewel de landschappen prachtig zijn en de uitzichten fenomenaal, voelt Kim zich beroerd en misselijk. Typische symptomen van een milde hoogteziekte.

We zijn vandaag vanuit Arequipa afgereisd naar Puno, een havenstadje aan het Titicacameer op 3800m hoogte. Al bij het verlaten van De Witte Stad begonnen de symptomen van sorocho op te spelen bij Kim, beginnend met een lichte hoofdpijn, eindigend in duizeligheid en een algeheel lamlendig gevoel. Mij blijven deze ziekteverschijnselen gelukkig bespaard, al merk ik wel dat ik bij de kleinste inspanning al buiten adem raak door de ijle lucht.

Puno ligt aan het Titicacameer, wat het ook zijn bestaansrecht geeft. Niet alleen het toerisme is een belangrijke inkomstenbron, ook de visserij en de handel met het aan de andere oever gelegen Bolivia zorgt voor het nodige brood op tafel. Terwijl Kim onder de wol ligt, ga ik de stad verkennen. Ik loop naar de centrale markt, wat op zich al een belevenis is. De 'Calle de Carne' (vleesstraat) is de basis van de slagers die hun verse geslachte varkens, alpaca's en runderen open en bloot op hun kraampjes uitstallen. De 'Calle de Verduras y Frutas' (Groente- en Fruitstraat) is het thuisfront van de groentemannen, terwijl zich op de tweede verdiepingeen tandarts, de schoenmakers en de juweliers bevinden. Ik neem plaats op een versleten krukje in de 'Calle de Jugos' waar ik een heerlijke ananassap bestel en aan de praat raak met de bejaarde dame in het sappenwinkeltje. Haar worteltjes zijn het meest zoet van de hele markt. Ik vraag maar niet door wat daar de dubbele betekenis van is...

Voor Kim koop ik een borstel (1 Sol - €0,25) en voor de families die we op het Titicacameer gaan bezoeken een grote zak groente voor 5 Sol. Bij de Chinees op de hoek bestel ik arroz chaufa para llevar, gebakken rijst om mee te nemen, maar eenmaal terug in het hotel blijkt Kim niet al te veel trek te hebben. Helaas ook een van de symptomen van hoogteziekte.

De komende dagen doen we rustig aan. Kim moet even acclamatiseren, en ik kan ook wel een rustdag gebruiken. Gelukkig zijn er nog vele bladzijdes in mijn boek ongelezen, staan er genoeg liedjes op de iPod en beschikt het hotel over internet.

Reacties

Reacties

Gia-Hân

Lieve tante,
Gaat het al wat beter? Wat mooie verhalen!!!! Mama las ze elke keer voor en dan zei ik: Dat wil ik ook!
Dikke kus en ook aan oom Jeroen.

Je zussie

Hey Kim.

Petje af meissie, dat je het volhoudt... heb 't niet van je verwacht!! Mrr aan de foto's te zien is het de moeite waard om deze reis te maken. Hoop voor je dat je snel beter wordt om lekker te genieten van je mooie reisie. Grandisooooo de foto's Jeroen!!! Veel plezier nog enne Jeroen pas een beetje op mijn ' Diva ' zusje.;-)))

Gr. PnH

PS papa wil naar Vietnam deze zomer nog, hopelijk ben je op tijd thuis om hem uit te zwaaien.....

Mimi Schrijft:

Hoi Lieve Tante, en oom Jeroen:XD

Zo te horen gaat het niet echt goed met di Thu...
Dus ik hoop maar dat dit krabbeltje je een beetje opfrist!:D
Ik heb alle verhalen gelezen en wat zijn ze mooi!
Hebben jullie daar mooi weer? Lekker eten?:P
Nog veel beterschap ...

Doeiiiiiiiii Michelle.

Wanneer komen jullie trouwens thuis?

Bart

heyyy! Gaat het alweer wat beter!? Foto's zijn fantastisch! Hier in Nederland heeft het heel de week geregend, dus geniet nog maar lekker daar! Ik hoop dat je lichaam snel went aan de hoogte (kan niet veel langer duren dan 2 dagen), want dat uitzicht is onvergetelijk zie ik al! Ik ben jaloers! Veel liefs uit het regenachtige Tilburg, Bart.

Hoa en Maaike

He reizigers!,

Wat een leuke verhalen allemaal. Jammer om te horen dat Kim ziek is geworden. Hopelijk komt ze er snel bovenop en kunnen jullie straks weer heerlijk genieten van de mooie omgeving.

Heel veel plezier in ieder geval en genietse!

Groetjes!

Hans

Nee, da's lekker, al die verhalen over wat toch klein beetje hemel op aarde lijkt te zijn. Gezien de hoogte zit je er misschien ook wel erg dicht tegenaan ;) Anyway, wij werken wel door hoor...

't Ziet er prachtig uit en de verhalen zijn ook erg mooi. Nou ja, nu maar weer terug naar Dordt.... ook m.... ach ik krijg het niet uit mijn strot.

Veel plezier en geniet ook namens Sofie en mij ;)

Groet,

Hans.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!