Kim en Jeroen op reis!

De Witte Stad

De nachtbus vanuit Pisco bevrijdt ons van de garúa - de kustmist die ons de afgelopen dagen van een zonnetje onthouden heeft. 's Ochtends komen we aan in Arequipa waar een wolkenloze hemel zorgt voor een temperatuur van in de twintig graden. We hebben een begin gemaakt met het bedwingen van het Andes gebergte, want Arequipa ligt op 2350m hoogte. En we vallen meteen voor deze stad, diedoor veelvuldig gebruik van sillar - een wit vulkanisch gesteente - inderdaad zijn bijnaam 'De Witte Stad'waarmaakt. Prachtig!

De Plaza de Armas ligt ermet zijn vele terrasjes schitterend bij, ook 's avonds. We laten onze koffers achter in een heerlijk hotel en gaan direct op ontdekkingstocht. We maken kennis met 'Juanita, de ijsmummie' - een jong Incameisje dat in haar tienerjaren geofferd is aan de goden. Nog maar recentelijk is ze gevonden op een bergtop, bevroren door de ijzige kou, maar daardoor in perfecte staat.

We vervolgen onze verkenning van Arequipa met een bezoek aan het Monasterio de Santa Catalina, waar we vele tientallen foto's maken van de schilderachtige hoekjes, pilaren, gangetjes en tuintjes.

Als de zon onder is merken we dat we hoog in de bergen zitten: het koelt razendsnel af en we moeten warme kleren aantrekken voordat we uit eten gaan. Uiteindelijk vinden we een restaurantje waar we een heerlijke maaltijd eten. Na de maaltijd vroeg onder de wol, want de volgende dag worden we vroeg opgehaald voor onze trip naar de Cañon del Colca!